Busted Wereldnatuurfonds RSS Site feed:
En ook nog een Atom Site Feed

woensdag, februari 09, 2005

Geen haan die er naar kraait...

Vandaag begint het Jaar van de Haan. Laat maar komen! Ik was op zoek naar een leuk toepasselijk spreekwoord over dit jaar maar ontdekte toen pas hoeveel spreuken en spreekwoorden er zijn met dit dier. Volgende de Chinezen zijn de kenmerken van de Haan een zekere starheid, een voorliefde voor orde en netheid en het principe van 'ik eerst'. Daar komt dus Haantje de voorste vandaan. Andere betekenissen kun je zelf bedenken:

De gebraden Haan uithangen
De rode Haan laten kraaien
Een goede Haan is niet vet
Er zal geen Haan naar kraaien
Zijn Haan moet (altijd) koning kraaien
Een goede Haan kraait tweemaal
De Haan is de baas, als de Hen niet thuis is
De Haan kraait het hardst op eigen mesthoop
Haantje de voorste wezen
De haan van de kippen scheiden
De rode haan laten kraaien (brand stichten)
Een goede haan is niet vet
Een goede haan kraait nog weleens weer
Een kleine kip legt elke dag, een struisvogel eens per jaar
De haan is de baas,.. als de hen niet thuis is
Een haan kraait het hardste op z'n eigen mesthoop
Zijn haan wil koning kraaien

PS Ik ben zelf uit het jaar van de Tijger maar verder dan "Beter één dag leven als een Tijger, dan 100 als een Schaap" kom ik niet...)

Comments on "Geen haan die er naar kraait..."

 

Anonymous Anoniem said ... (1:12 p.m.) : 

Als ik mij een zijsprong mag veroorloven: "Aangezien het aantal deelnemers beperkt is tot 100, is het zaak bij de eerste kippen te zitten!"
Gelezen op: http://www.robcoers.nl/blog/index.php?p=22

Roept vervolgens bij mij de vraag op of er voor dit soort 'taaldwalingen' ook al een weblog bestaat...:D

Sybilla (www.inter-net-viewer.nl/weblog)

 

post a comment
eXTReMe Tracker