Busted Wereldnatuurfonds RSS Site feed:
En ook nog een Atom Site Feed

vrijdag, mei 05, 2006

Est Omen Nomen?

Ja echt, we krijgen ze. Boze mailtjes. Over spelfouten (lees: typefouten) die we zelf maken, heel veel andere zinloze zaken en over onze naam. Want beseffen we wel dat het 'Nomen est Omen' is en niet 'Omen est Nomen'? Deze geliefde brievenschrijvers stuur ik dan altijd een vriendelijk mailtje met een tweekeuzemogelijkheid met betrekking tot het antwoord:

Antwoord 1: Grappig
Je hebt gelijk. In de boeken kom je officieel 'Nomen est Omen' tegen. Maar zoals je wellicht weet zijn wij dol op palindromen en alles wat draaibaar is. Omen est Nomen leek ons dus wel leuk. Bovendien is de afkorting van ons Genootschap (Genootschap OEN) dan weer een Nomen est Omen. Bedankt voor je mail, blijf kritisch!

Antwoord 2: Bijdehand
Geachte Gymnasiast. Goed dat je aardig opgelet hebt bij Latijn. Ook ik heb een Klassieke Opleiding gevolgd. Examen in Grieks en Latijn heb ik echter niet gedaan omdat ik meer tijd voor sport uiteindelijk belangrijker vond. Wat ik wel heb gedaan in de eerste twee jaar is goed opletten. Met enkele 10-en en zelfs een keer een 10+ als gevolg. Wat ik dus ook geleerd heb, is dat het Latijn geen zeer strenge regels kent over volgorde van onderwerpen, leidende voorwerpen en werkwoord. Een beetje draaien mag dus altijd. De naam is het voorteken. Of is het voorteken de naam? U mag het zeggen. Zie verder antwoord 1.

Comments on "Est Omen Nomen?"

 

post a comment
eXTReMe Tracker