Busted Wereldnatuurfonds RSS Site feed:
En ook nog een Atom Site Feed

zondag, februari 20, 2005

Mooinioom

Vanmorgen kregen we een scherpe mail van vaste bezoeker Bram P. Allereerst kwam hij, waarschijnlijk naar aanleiding van onze post gisteren over dit boek, met twee interessante boekentips:
  • "Kennen jullie de schrijfster An Na al? (ook niet te snel achter elkaar zeggen, An Na al..., red.) Ik heb haar boek bij de plaatselijke boekhandel in de opruiming zien staan en sinds ik jullie site ken, ben ik inmiddels al zo “aangetast” dat haar naam me meteen opviel vanwege de palindroom. Ik vraag me af of het haar echte naam is, maar zó staat ze in ieder geval op het omslag." Het boek waar Bram het over heeft, heet overigens 'Enkele reis paradijs', dat had dan natuurlijk 'Enkele reis paradijs en weer terug' moeten zijn. Mocht An Na geen pseudoniem zijn, dan willen we mevrouw Na graag als erelid van ons Genootschap.
  • Maar Bram had nog een boekentip: "In de eerder genoemde plaatselijke boekhandel ligt een tweede aanbieding in de vorm van het boek "Oculatum”. Zowel de rug als de “voor-“ en “achterkant” zijn puntspiegelsymmetrische plaatjes. Het boek laat zich in beide “standen” lezen, maar heeft verder slechts zijdelings met palindromen van doen, maar ook dit boek viel mij onmiddellijk op." Ik ben heel benieuwd naar de binnenkant, duik binnenkort maar de Slegte in!

De mail van Bram kwam vanmorgen om 8.50uur binnen. Als je op zondagochtend zo scherp bent dat je ons zelf corrigeert dan kunnen we alleen maar spreken van een echte palindroomliefhebber: "Die “eeuwig omdraaibare roem” (op de site, kopje palindroom muziek) zou ik persoonlijk “eeuwig omdraaibare ere” genoemd hebben."

Tot slot kwam Bram nog met een inzending voor een nieuw woord voor palindroom. En dat is waar het ons toch uiteindelijk om draait. Bram: "Het moge duidelijk zijn dat een nieuw woord voor palindroom niet als vanzelf zal ontstaan, maar dat het geconstrueerd zal worden. Welnu, wat dacht je van “mooinioom”? En als palindroomkenners zou je “negologen” (enkelvoud: “gooloog”) kunnen overwegen." Mooinioom nomineert zich net zoals de vorige inzendingen taalaat, draaiaard en droowoord! Hij is ietwat lastig uit te spreken maar omdat er net zoals bij palindroom de 'oom'-klank inzit vinden wij 'm erg mooi. 'Negologen' is overigens een goede vondst, met name om de 'logen' klank, dat staat wel deskundig. Maar vooralsnog blijven we ons nog Tsirupurist noemen.

Bedankt Bram!

Comments on "Mooinioom"

 

post a comment
eXTReMe Tracker