Busted Wereldnatuurfonds RSS Site feed:
En ook nog een Atom Site Feed

woensdag, januari 19, 2005

Taalverrijking? Overval = lief!

Allereerst: Ik verafschuw elke vorm van geweld en ben al helemaal tegen eigen rechter spelen. Ten tweede: ik ben GEEN racist, en leef vooralsnog met veel plezier in een multiculturele wijk in Amsterdam. En ten derde: ik ben VOOR verrijking van onze taal met SMS-taal, MSN-taal, dialecten, Turks, Marokkaans, Surinaams, straattaal, Friesch, etc, dat maakt onze taal alleen maar leuker weet je.

Maar toch, ik vraag me af of er iets mis is met mijn taalbegrip van de Amsterdamse straattaal. Ik lees in de kwaliteitskrant Telegraaf vanmorgen dat de overreden tasjesdief als volgt wordt omschreven: "Een lieve jongen, met een hart van goud, hardwerkend met twee banen en een voorbeeld voor ons allemaal."

Wie helpt mij aan de juiste 'straatdefinitie' van 'een lieve, hardwerkende man, voorbeeld voor ons allemaal'?
  • Iemand die bij de rechter staat voor een gewapende overval is lief?
  • Iemand die een medewerker van de Xenos heeft vastgebonden en heeft geslagen met een pistool is hardwerkend?
  • Als je veel 'op bezoek gaat' bij de politie heb je een hart van goud?
  • Tasjesdief en overvaller zijn twee verschillende banen?
  • En - deze is het moeilijkst voor mij te begrijpen - iemand die enkele uren na z'n rechtbankgang weer doodleuk een tasjesroof pleegt is een voorbeeld voor ons allemaal?

Als een van deze definities juist blijkt te zijn dan is het hard nodig dat ik een integratie- en taalcursus krijg... Waar kan ik me melden Mevrouw Verdonk?

(PS Dat vrienden van deze helaas en onterecht (ik zeg het er maar even bij) overleden jongen dergelijke dingen roepen is overigens nog tot daarentoe, zij verliezen een vriend, zitten vol met emotie en zijn woedend. Maar dat de Telegraaf ze klakkeloos overneemt en met grote koppen meer olie op het vuur gooit is eigenlijk alleen maar sneuer. Neem eens een voorbeeld aan Parool dat vandaag met wat genuanceerdere berichtgeving uit de hoek kwam.)


Comments on "Taalverrijking? Overval = lief!"

 

Anonymous Anoniem said ... (8:59 a.m.) : 

Die snap ik nie...
Askhim

 

Anonymous Anoniem said ... (9:01 a.m.) : 

Sorry, nog nie wakker, snap m...
Ik had van jou misschien zelfs een tegenreactie verwacht vandaar dat ik verward was ;-)

 

post a comment
eXTReMe Tracker